EENDOOSTAKEN in de praktijk

Eendoostaken bij Kleuters met Neuromotorische Beperkingen

EENDOOSTAKEN in de praktijk

Het verhaal van Anneke van Lier

Structuur en een duidelijk begin en een eind.

Eendoostaken worden steeds vaker ingezet bij diverse doelgroepen voor het trainen van bepaalde ontwikkelingsgebieden. Regelmatig komen wij in gesprek met professionals die ons vertellen op welke manier zij dagelijks gebruik maken van Eendoostaken.  Deze gesprekken zorgen onder andere voor ideeën voor nieuwe taakdozen en we zien ook een steeds bredere toepasbaarheid.

Onlangs zijn wij in contact gekomen met ergotherapeute Anneke van Lier. Anneke zet Eendoostaken onder andere in om kinderen verder te helpen bij het bieden van structuur en het ontwikkelen van hun fijne motoriek. Wij hebben haar gesproken over haar werk en enkele Eendoostaken die zij regelmatig inzet.

Anneke, kan jij je introduceren?

Ik ben Anneke van Lier, ergotherapeute bij Adelante zorggroep. Ik werk op Kindcentrum Ulingshof in Venlo. Hier komen speciaal onderwijs (Onderwijsgroep Buitengewoon), zorg (PSW) en revalidatie (Adelante) samen.  We werken veel samen met deze drie partijen en hebben een gevarieerde groep kinderen op onze locatie.

20221208_115915

Eendoostaken kunnen zelf gemaakt worden van schoendozen. Dit zijn vaak creatieve oplossingen maar deze zijn niet hygiënisch, uniform, overzichtelijk en duurzaam. Schoendozen zijn niet af te wassen na gebruik en zijn kwetsbaar qua materiaal. Eendoostaken zijn gemaakt van duurzaam kunststof. Ze zijn veilig, hygiënisch, uniform en overzichtelijk. De materialen zijn gekeurd en hebben een CE keurmerk.”

In welke leeftijdscategorie zitten deze kinderen voornamelijk?

De jongste kinderen (tot 4 jaar) bezoeken de therapeutische peutergroep. Kinderen van 4 tot ongeveer 18 jaar gaan naar school. Een deel van deze kinderen zitten in klassen, die we OZG (onderwijszorg groepen) noemen.

Waar hebben de kinderen volgens jou behoefte aan?

Deze kinderen hebben veel baat bij structuur, voorspelbaarheid en veiligheid. Taakgericht en geconcentreerd werken is vaak moeilijk en deze kinderen hebben houvast nodig en leren van taken en werkjes met een duidelijk begin, eenzelfde structuur en een duidelijk einde.

Hoe dragen de Eendoostaken hieraan bij?

Structuur en een duidelijk begin en een eind, dat komt heel goed naar voren bij de Eendoostaken. Door de taakdozen aan te bieden leren de kinderen gericht en geconcentreerd met een taak bezig te zijn en leren ze wanneer de taak klaar is. Bijvoorbeeld als het bakje links leeg is. Tegelijkertijd wordt ook onder andere de fijne motoriek en de samenwerking tussen beide handen geoefend.

een focus op het verbeteren van hun fijne motoriek

Lees hier het onderzoek van Dorien Gijsen, een inspirerende leerkracht in het buitengewoon onderwijs. In haar scriptie onderzoekt Dorien het gebruik en de voordelen van eendoostaken bij kleuters met neuromotorische beperkingen, met een focus op het verbeteren van hun fijne motoriek.

Het Onderzoek: Een Korte Samenvatting

Dorien’s onderzoek richt zich op het implementeren van gestructureerde, zelfstandig uit te voeren activiteiten binnen het buitengewoon onderwijs. Deze taken, bekend als eendoostaken, zijn speciaal ontworpen om de fijne motoriek te verbeteren en tegelijkertijd het zelfvertrouwen en de zelfredzaamheid van jonge kinderen te versterken.

Door nauw samen te werken met leerkrachten en ergotherapeuten, heeft Dorien een set taken ontwikkeld die specifiek gericht zijn op de uitdagingen waarmee deze kinderen worden geconfronteerd. Haar bevindingen zijn 

20221208_115915

Waarom Dit Belangrijk Is

Kinderen met neuromotorische beperkingen hebben vaak moeite met dagelijkse activiteiten die we als vanzelfsprekend beschouwen. Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten en praktische technieken ondersteund door zowel onderwijsprofessionals als therapeuten. Door deze kinderen hun motorische vaardigheden te laten verbeteren worden ze zelfredzaam.

Download hier de samenvatting

Wil je meer weten over de impact van eendoostaken en hoe je deze kunt integreren in jouw werk met kleuters? Download dan nu de samenvatting van Dorien Gijsen's scriptie en ontdek de voordelen van deze innovatieve benadering.

Voor degenen die geïnteresseerd zijn in het volledige onderzoek, is de complete scriptie op verzoek beschikbaar. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Over de Auteur

Dorien Gijsen heeft met haar onderzoek een belangrijke bijdrage geleverd aan het veld van speciaal onderwijs en kindertherapie. Haar werk benadrukt de kracht van individuele aanpassing en structurele ondersteuning, wat essentieel is voor de ontwikkeling van kinderen met speciale behoeften.

Je maakt regelmatig gebruik van enkele taakdozen zou je deze eens kunnen beschrijven en vertellen waarom je juist deze taak inzet?

Kaartjes/wasknijpers sorteren

Bij deze taak moet het kind de wasknijper van het kaartje afhalen. Hierbij wordt de samenwerking tussen beide handen geoefend, vasthouden van de materialen, de wasknijper moet ingeknepen worden om deze van het kaartje te halen en daarna worden beide gesorteerd. Het kind moet kijken welk materiaal bij welk gat/sleuf past. Ook bij het sorteren moet het materiaal goed ten opzichte van het gat gepositioneerd worden om het in het gat te laten ‘verdwijnen’, een stukje hand-oog coördinatie. Zodra het bakje leeg is, dan is de taak klaar.

Locktagontaak

Bij deze taak moet het kind de locktagons uit elkaar halen om ze vervolgens in de  ‘brievenbus’ te doen. Bij deze taak wordt de samenwerking tussen beide handen geoefend, met een lateraalgreep of tweepuntsgreep pakt het kind de locktagons vast en trekt deze uit elkaar (kracht). Daarna kunnen ze in de ‘brievenbus’ gestopt worden. Locktagons kunnen per twee aan elkaar vast gemaakt worden, maar eventueel ook meerdere locktagons aan elkaar in een ‘rijtje’ worden vastgemaakt. Het is ook mogelijk om meerdere locktagons aan één ‘basislocktagon’ vast te maken. Dit vraagt om meer coördinatie om de locktagons goed vast te pakken en los te trekken. 

Watertaak

De watertaak vinden de kinderen altijd erg leuk. Het is cognitief een redelijk eenvoudige taak en leuk als afsluitende beloning. Deze beloningstaak vraagt qua motorische coördinatie wat meer. Bij de andere taakdozen kan evt. met de onderarm op de tafel of op de doos gesteund worden, bij deze taak moet de arm loskomen van de ondergrond om het schijfje in de buis te doen. Wat betreft inpuzzelen is het geen moeilijke taak, maar voor kinderen met motorische problemen kan het een uitdaging zijn.

Het is erg leuk om de schijfjes naar beneden te zien dwarrelen. Kinderen vinden het jammer dat de schijfjes zo snel ‘op’ zijn.

Let er wel op dat de buis zo vol mogelijk gevuld wordt met water, anders heb je kans dat het schijfje op het water blijft liggen in plaats van naar beneden dwarrelt. 

Je maakt regelmatig gebruik van enkele taakdozen zou je deze eens kunnen beschrijven en vertellen waarom je juist deze taak inzet?

Kaartjes/wasknijpers sorteren

Bij deze taak moet het kind de wasknijper van het kaartje afhalen. Hierbij wordt de samenwerking tussen beide handen geoefend, vasthouden van de materialen, de wasknijper moet ingeknepen worden om deze van het kaartje te halen en daarna worden beide gesorteerd. Het kind moet kijken welk materiaal bij welk gat/sleuf past. Ook bij het sorteren moet het materiaal goed ten opzichte van het gat gepositioneerd worden om het in het gat te laten ‘verdwijnen’, een stukje hand-oog coördinatie. Zodra het bakje leeg is, dan is de taak klaar.

Bekijk hier de Eendoostaak Kaartjes/wasknijpers sorteren 

Locktagontaak

Bij deze taak moet het kind de locktagons uit elkaar halen om ze vervolgens in de  ‘brievenbus’ te doen. Bij deze taak wordt de samenwerking tussen beide handen geoefend, met een lateraalgreep of tweepuntsgreep pakt het kind de locktagons vast en trekt deze uit elkaar (kracht). Daarna kunnen ze in de ‘brievenbus’ gestopt worden. Locktagons kunnen per twee aan elkaar vast gemaakt worden, maar eventueel ook meerdere locktagons aan elkaar in een ‘rijtje’ worden vastgemaakt. Het is ook mogelijk om meerdere locktagons aan één ‘basislocktagon’ vast te maken. Dit vraagt om meer coördinatie om de locktagons goed vast te pakken en los te trekken. 

Bekijk hier de Locktagontaak

Watertaak

De watertaak vinden de kinderen altijd erg leuk. Het is cognitief een redelijk eenvoudige taak en leuk als afsluitende beloning. Deze beloningstaak vraagt qua motorische coördinatie wat meer. Bij de andere taakdozen kan evt. met de onderarm op de tafel of op de doos gesteund worden, bij deze taak moet de arm loskomen van de ondergrond om het schijfje in de buis te doen. Wat betreft inpuzzelen is het geen moeilijke taak, maar voor kinderen met motorische problemen kan het een uitdaging zijn.

Het is erg leuk om de schijfjes naar beneden te zien dwarrelen. Kinderen vinden het jammer dat de schijfjes zo snel ‘op’ zijn. 

Bekijk hier de Watertaak

Wil je ook jouw verhaal of professionele mening delen over Eendoostaken dan komen we graag met je in contact via contact@eendoostaken.nl

Eendoostaken community

voeg je toe aan onze community

Werk je al met Eendoostaken en wil je je ervaringen delen? We ontvangen graag jouw verhaal en of foto’s. De beste en leukste inzendingen belonen we met een gratis taakdoos naar keuze. 

Winnaars maken we bekend via onze socials.

Blijf op de hoogte van de laatste onwikkelingen

Mis niets van eendoostaken!

Ontvang updates, nieuwe producten, aanbiedingen en inspiratie in je mailbox

Winkelwagen