EENDOOSTAKEN in de praktijk
Het verhaal van Anneke van Lier
EENDOOSTAKEN in de praktijk
Het verhaal van Anneke van Lier
Structuur en een duidelijk begin en een eind.
Eendoostaken worden steeds vaker ingezet bij diverse doelgroepen voor het trainen van bepaalde ontwikkelingsgebieden. Regelmatig komen wij in gesprek met professionals die ons vertellen op welke manier zij dagelijks gebruik maken van Eendoostaken. Deze gesprekken zorgen onder andere voor ideeën voor nieuwe taakdozen en we zien ook een steeds bredere toepasbaarheid.
Onlangs zijn wij in contact gekomen met ergotherapeute Anneke van Lier. Anneke zet Eendoostaken onder andere in om kinderen verder te helpen bij het bieden van structuur en het ontwikkelen van hun fijne motoriek. Wij hebben haar gesproken over haar werk en enkele Eendoostaken die zij regelmatig inzet.
Anneke, kan jij je introduceren?
Ik ben Anneke van Lier, ergotherapeute bij Adelante zorggroep. Ik werk op Kindcentrum Ulingshof in Venlo. Hier komen speciaal onderwijs (Onderwijsgroep Buitengewoon), zorg (PSW) en revalidatie (Adelante) samen. We werken veel samen met deze drie partijen en hebben een gevarieerde groep kinderen op onze locatie.

“Eendoostaken kunnen zelf gemaakt worden van schoendozen. Dit zijn vaak creatieve oplossingen maar deze zijn niet hygiënisch, uniform, overzichtelijk en duurzaam. Schoendozen zijn niet af te wassen na gebruik en zijn kwetsbaar qua materiaal. Eendoostaken zijn gemaakt van duurzaam kunststof. Ze zijn veilig, hygiënisch, uniform en overzichtelijk. De materialen zijn gekeurd en hebben een CE keurmerk.”

In welke leeftijdscategorie zitten deze kinderen voornamelijk?
De jongste kinderen (tot 4 jaar) bezoeken de therapeutische peutergroep. Kinderen van 4 tot ongeveer 18 jaar gaan naar school. Een deel van deze kinderen zitten in klassen, die we OZG (onderwijszorg groepen) noemen.
Waar hebben de kinderen volgens jou behoefte aan?
Deze kinderen hebben veel baat bij structuur, voorspelbaarheid en veiligheid. Taakgericht en geconcentreerd werken is vaak moeilijk en deze kinderen hebben houvast nodig en leren van taken en werkjes met een duidelijk begin, eenzelfde structuur en een duidelijk einde.
Hoe dragen de Eendoostaken hieraan bij?
Structuur en een duidelijk begin en een eind, dat komt heel goed naar voren bij de Eendoostaken. Door de taakdozen aan te bieden leren de kinderen gericht en geconcentreerd met een taak bezig te zijn en leren ze wanneer de taak klaar is. Bijvoorbeeld als het bakje links leeg is. Tegelijkertijd wordt ook onder andere de fijne motoriek en de samenwerking tussen beide handen geoefend.
Structuur en een duidelijk begin en een eind.
Eendoostaken worden al jaren ingezet als onderdeel van de Teacch Methode. Teacch is een behandelmethode die is gericht op het verbeteren van de communicatie, het zelfstandig functioneren en het participatieniveau van mensen met autisme. Dit met als doel, de client zo goed mogelijk, zelfstandig te kunnen laten functioneren. meer over de Teacch methode lees je hier.
Steeds vaker komen wij in gesprek met professionals die ons vertellen op welke manier zij dagelijks gebruik maken van Eendoostaken bij deze of andere doelgroepen. Deze gesprekken zorgen voor ideeën voor nieuwe taakdozen en andere inzichten in de toepasbaarheid.
Onlangs zijn wij in contact gekomen met ergotherapeute Anneke van Lier. Anneke zet Eendoostaken onder andere in om kinderen verder te helpen bij het bieden van structuur en het ontwikkelen van hun fijne motoriek. Wij hebben haar gesproken over haar werk en enkele Eendoostaken die zij regelmatig inzet.
Anneke, kan jij je introduceren?
Ik ben Anneke van Lier, ergotherapeute bij Adelante zorggroep. Ik werk op Kindcentrum Ulingshof in Venlo. Hier komen speciaal onderwijs (Onderwijsgroep Buitengewoon), zorg (PSW) en revalidatie (Adelante) samen. We werken veel samen met deze drie partijen en hebben een gevarieerde groep kinderen op onze locatie.


“Eendoostaken kunnen zelf gemaakt worden van schoendozen. Dit zijn vaak creatieve oplossingen maar deze zijn niet hygiënisch, uniform, overzichtelijk en duurzaam. Schoendozen zijn niet af te wassen na gebruik en zijn kwetsbaar qua materiaal. Eendoostaken zijn gemaakt van duurzaam kunststof. Ze zijn veilig, hygiënisch, uniform en overzichtelijk. De materialen zijn gekeurd en hebben een CE keurmerk.”
In welke leeftijdscategorie zitten deze kinderen voornamelijk?
De jongste kinderen (tot 4 jaar) bezoeken de therapeutische peutergroep. Kinderen van 4 tot ongeveer 18 jaar gaan naar school. Een deel van deze kinderen zitten in klassen, die we OZG (onderwijszorg groepen) noemen.
Waar hebben de kinderen volgens jou behoefte aan?
Deze kinderen hebben veel baat bij structuur, voorspelbaarheid en veiligheid. Taakgericht en geconcentreerd werken is vaak moeilijk en deze kinderen hebben houvast nodig en leren van taken en werkjes met een duidelijk begin, eenzelfde structuur en een duidelijk einde.
Hoe dragen de Eendoostaken hieraan bij?
Structuur en een duidelijk begin en een eind, dat komt heel goed naar voren bij de Eendoostaken. Door de taakdozen aan te bieden leren de kinderen gericht en geconcentreerd met een taak bezig te zijn en leren ze wanneer de taak klaar is. Bijvoorbeeld als het bakje links leeg is. Tegelijkertijd wordt ook onder andere de fijne motoriek en de samenwerking tussen beide handen geoefend.
Je maakt regelmatig gebruik van enkele taakdozen zou je deze eens kunnen beschrijven en vertellen waarom je juist deze taak inzet?
Kaartjes/wasknijpers sorteren
Bij deze taak moet het kind de wasknijper van het kaartje afhalen. Hierbij wordt de samenwerking tussen beide handen geoefend, vasthouden van de materialen, de wasknijper moet ingeknepen worden om deze van het kaartje te halen en daarna worden beide gesorteerd. Het kind moet kijken welk materiaal bij welk gat/sleuf past. Ook bij het sorteren moet het materiaal goed ten opzichte van het gat gepositioneerd worden om het in het gat te laten ‘verdwijnen’, een stukje hand-oog coördinatie. Zodra het bakje leeg is, dan is de taak klaar.
Locktagontaak
Bij deze taak moet het kind de locktagons uit elkaar halen om ze vervolgens in de ‘brievenbus’ te doen. Bij deze taak wordt de samenwerking tussen beide handen geoefend, met een lateraalgreep of tweepuntsgreep pakt het kind de locktagons vast en trekt deze uit elkaar (kracht). Daarna kunnen ze in de ‘brievenbus’ gestopt worden. Locktagons kunnen per twee aan elkaar vast gemaakt worden, maar eventueel ook meerdere locktagons aan elkaar in een ‘rijtje’ worden vastgemaakt. Het is ook mogelijk om meerdere locktagons aan één ‘basislocktagon’ vast te maken. Dit vraagt om meer coördinatie om de locktagons goed vast te pakken en los te trekken.
Watertaak
De watertaak vinden de kinderen altijd erg leuk. Het is cognitief een redelijk eenvoudige taak en leuk als afsluitende beloning. Deze beloningstaak vraagt qua motorische coördinatie wat meer. Bij de andere taakdozen kan evt. met de onderarm op de tafel of op de doos gesteund worden, bij deze taak moet de arm loskomen van de ondergrond om het schijfje in de buis te doen. Wat betreft inpuzzelen is het geen moeilijke taak, maar voor kinderen met motorische problemen kan het een uitdaging zijn.
Het is erg leuk om de schijfjes naar beneden te zien dwarrelen. Kinderen vinden het jammer dat de schijfjes zo snel ‘op’ zijn.
Let er wel op dat de buis zo vol mogelijk gevuld wordt met water, anders heb je kans dat het schijfje op het water blijft liggen in plaats van naar beneden dwarrelt.
Je maakt regelmatig gebruik van enkele taakdozen zou je deze eens kunnen beschrijven en vertellen waarom je juist deze taak inzet?
Kaartjes/wasknijpers sorteren
Bij deze taak moet het kind de wasknijper van het kaartje afhalen. Hierbij wordt de samenwerking tussen beide handen geoefend, vasthouden van de materialen, de wasknijper moet ingeknepen worden om deze van het kaartje te halen en daarna worden beide gesorteerd. Het kind moet kijken welk materiaal bij welk gat/sleuf past. Ook bij het sorteren moet het materiaal goed ten opzichte van het gat gepositioneerd worden om het in het gat te laten ‘verdwijnen’, een stukje hand-oog coördinatie. Zodra het bakje leeg is, dan is de taak klaar.
Locktagontaak
Bij deze taak moet het kind de locktagons uit elkaar halen om ze vervolgens in de ‘brievenbus’ te doen. Bij deze taak wordt de samenwerking tussen beide handen geoefend, met een lateraalgreep of tweepuntsgreep pakt het kind de locktagons vast en trekt deze uit elkaar (kracht). Daarna kunnen ze in de ‘brievenbus’ gestopt worden. Locktagons kunnen per twee aan elkaar vast gemaakt worden, maar eventueel ook meerdere locktagons aan elkaar in een ‘rijtje’ worden vastgemaakt. Het is ook mogelijk om meerdere locktagons aan één ‘basislocktagon’ vast te maken. Dit vraagt om meer coördinatie om de locktagons goed vast te pakken en los te trekken.
Watertaak
De watertaak vinden de kinderen altijd erg leuk. Het is cognitief een redelijk eenvoudige taak en leuk als afsluitende beloning. Deze beloningstaak vraagt qua motorische coördinatie wat meer. Bij de andere taakdozen kan evt. met de onderarm op de tafel of op de doos gesteund worden, bij deze taak moet de arm loskomen van de ondergrond om het schijfje in de buis te doen. Wat betreft inpuzzelen is het geen moeilijke taak, maar voor kinderen met motorische problemen kan het een uitdaging zijn.
Het is erg leuk om de schijfjes naar beneden te zien dwarrelen. Kinderen vinden het jammer dat de schijfjes zo snel ‘op’ zijn.
Wil je ook jouw verhaal of professionele mening delen over Eendoostaken dan komen we graag met je in contact via contact@eendoostaken.nl
Eendoostaken community
voeg je toe aan onze community
Werk je al met Eendoostaken en wil je je ervaringen delen? We ontvangen graag jouw verhaal en of foto’s. De beste en leukste inzendingen belonen we met een gratis taakdoos naar keuze.
Winnaars maken we bekend via onze socials.
Blijf op de hoogte van de laatste onwikkelingen
Mis niets van eendoostaken!
Ontvang updates, nieuwe producten, aanbiedingen en inspiratie in je mailbox